Toen tijdens de lockdown in de overbelaste ziekenhuizen uitsluitend nog spoedoperaties werden uitgevoerd, zag distributeur Medical Logistics (MedLog) uit Mechelen z’n omzet snel kelderen. Tot wel 90 procent. Dankzij een nieuwe klant wist de dienstverlener midden in de crisis toch uit het dal te klauteren, richting een hoge piek nota bene.
Warehouse met robots
Het bedrijf van Filip richt zich op B2B-leveranciers in de medische sector. Your customer, our care, luidt de slogan. ‘We zorgen dat bedrijven volledig kunnen focussen op hun producten,’ legt hij uit. ‘Alles daaromheen kunnen ze aan ons overlaten: van de opslag, orderintake en distributie van goederen tot de complete klantcommunicatie. We leveren bijvoorbeeld pacemakers, stents of katheters aan ziekenhuizen, zelfs tot in de operatiekamer. Daarom pakken we alles in ons warehouse piekfijn aan. De intakezone is hermetisch afgesloten, de omgevingstemperatuur wordt permanent bewaakt en reinigingsrobots zorgen voor dagelijkse desinfectie.’
Alle hens aan dek in coronatijd
In 2019 ging het hard met de groei van Medical Logistics, dat toen een paar jaar bestond. ‘Zo hard, dat mijn vrouw haar job heeft opgezegd om de operatie aan te sturen. Ook zijn we naar een groter gebouw in Mechelen verhuisd. Die stijgende lijn zette door, tot eind februari. Vanwege de toenemende druk op de zorg mochten er alleen nog spoedoperaties plaatsvinden. Plotseling hadden we vier van de vijf dagen niets te doen. Met de resterende leveringen hebben we in die periode voornamelijk urgente vasculaire ingrepen in stand gehouden. Van levensbelang natuurlijk – maar wij konden er niet van leven.’
Redding was nabij toen er een prospect aanklopte: een importeur uit Israël was op zoek naar een distributeur binnen de Benelux voor mondmaskers en nitril en latex handschoenen. De specialistische dienstverlening van Medical Logistics bleek te duur. ‘We bieden white glove service. Dat kost wat, maar houdt ook in dat we met DHL Parcel binnen 24 uur kunnen leveren. Hierdoor ging de klant gelukkig toch overstag.’
Eén vrachtwagen, alstublieft
Vooral de vraag naar mondmaskers nam explosief toe. ‘Exacte volumes waren in het begin lastig te voorspellen,’ vertelt Filip. ‘Bedrijven bestelden eerst voorzichtig een paar doosjes, pas later kwamen de grote orders. Dat betekende dat we eventjes te groot waren voor de camionette, maar te klein voor een truck. Logistiek gezien een interessante uitdaging.’
‘In zulke situaties denken we graag mee,’ zegt Gerry Van Hoefs, de persoonlijke accountmanager van MedLog bij DHL Parcel. ‘Om alle zendingen op tijd af te leveren, moesten we nauw samenwerken.’ Die aanpak beviel Filip goed. ‘Met Gerry konden we snel schakelen. We hadden elke dag contact om de verwachte aantallen door te geven en het voertuig af te stemmen. Zo hadden we telkens in no-time een oplossing geregeld.’
Perfect logistiek partnership
Dat DHL Parcel al jaren de vaste vervoerder van Medical Logistics is, vindt Filip vanzelfsprekend. ‘Topservice met goede verzendtarieven, wat wil je nog meer? De koeriers blijven langskomen voor de dagelijkse pick-up, in goede en slechte tijden. Daarnaast staat flexibiliteit ook binnen onze eigen service centraal. Bedrijven met dezelfde mentaliteit passen goed bij ons. Deze doorstart is ontzettend belangrijk voor ons geweest. Het is fantastisch om te zien dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen. Daar ben je partners voor.’
Intussen is MedLog ook ingeschakeld voor de verdeling van de sneltest kits naar ziekenhuizen, apotheken, artsen en woonzorgcentra. Met de logistieke ondersteuning van DHL uiteraard.
Ook behoefte aan slim transport?
Wie binnen de wereld van healthcare opereert, weet dat leveringen van levensbelang kunnen zijn. Maar ook zendingen zonder spoed moeten natuurlijk probleemloos verlopen. DHL Parcel denkt graag mee over manieren om uw zakelijke en particuliere klanten snel te bereiken, of het nu gaat om enkele pakketten of meerdere pallets. Lees meer.