Vier jaar na het referendum stapte het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de EU. Brexit was een feit, waarna veel bedrijven in onontgonnen gebied terechtkwamen. Zeker als ze tot dan toe gewend waren aan een snel en geolied goederenverkeer tussen de VK en het Europese vasteland. Voor online retailer BigGreenSmile gold dat als geen ander. Gelukkig kon het bedrijf rekenen op een toegewijd team van DHL eCommerce, dat alle technologische hindernissen en douanekwesties stuk voor stuk oploste. Zo konden zij én hun klanten toch blijven lachen.
Uitmuntende service
Natuurlijke en organische cosmetica, producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen: BigGreenSmile is een gespecialiseerde online retailer met een breed assortiment. Het bedrijft heeft websites draaien in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland die centraal worden bediend vanuit één logistiek knooppunt in het Belgische Malle.
Ben Wigley, medeoprichter en CEO: “We willen drie dingen: een niet te evenaren aanbod aan natuurlijke cosmetica en schoonmaakproducten, tegen de beste prijzen en van een uitmuntende kwaliteit en dat alles geleverd met een smile. Maar met Brexit voor de boeg maakten we ons zorgen of we onze ruim 125.000 Britse klanten die topservice wel konden blijven bieden. Lastig, als zij op hun bestelling moeten wachten doordat wij door allerlei bureaucratische hoepels moeten springen. Nee, we hadden al snel in de gaten: onze spullen zo vlot mogelijk de grens over krijgen, dat wordt specialistenwerk.”
Expertise waarop je kunt bouwen
Los van alle Brexit-bureaucratie moest het bedrijf de kosten strak in de hand zien te houden om concurrerend te blijven. En geblunder of vertragingen door menselijke fouten konden ze er ook beslist niet bij hebben. Samengevat: BigGreenSmile had behoefte aan een betrouwbare partner met kennis van zaken.
“Om ons voor te bereiden, werkten we heel 2020 met de douane- en IT-teams van DHL aan een API om alle benodigde data te delen”, aldus Ben. “In feite komt het erop neer dat wij de computersystemen van DHL laten weten welke pakketjes eraan komen, en wat erin zit. Vervolgens pikken zij die in België op, loodsen ze tegelijk door de Nederlandse en Britse douane en bezorgen de bestellingen bij onze klanten in alle uithoeken van het land. Op wat aanloopproblemen na heeft het douaneteam van DHL zich uitzonderlijk ingespannen om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Tegelijkertijd haalde ook het IT-team het beste uit zichzelf. De communicatie met DHL verliep van meet af aan gladjes en over de hele linie was hun focus duidelijk en scherp: een topoplossing leveren.”
Vaarwel onzekerheid!
Het technische team van BigGreenSmile werkt zeer nauw samen met dat van DHL. Resultaat: bestel je in de Verenigd Koninkrijk een product op hun website, dan heb je het binnen drie dagen in huis. Ben: “Een pak van ons hart. We zaten namelijk met een hoop onzekerheden voordat alle maatregelen ingingen, en die zijn nu grotendeels opgelost. Nu kunnen we onze klantenkring in het VK verder uitbouwen terwijl we ons hoge serviceniveau op peil houden. En doordat het transport- en leveringsproces naadloos verloopt, bieden we Europese merken een perfect platform om hun producten op de Britse markt te brengen.” Zo kunnen deze online retailer en zijn klanten weer lachen.
Kan uw organisatie ook wel wat technische of douanehulp gebruiken bij het transport van goederen tussen Europa en het VK? Neem dan gerust even contact op. Dan vertellen wij u wat DHL eCommerce voor u en uw klanten kan betekenen.