Met de ingebruikname van vier volledig elektrische bedrijfswagens van het type Renault Trucks Master Z.E. is de vergroening van het wagenpark van DHL Parcel ingezet. In de binnenring van Brussel en Antwerpen leveren de chauffeurs hun pakketten emissievrij af bij hun zakelijke adressen. Ook DHL Express rijdt in deze steden met elektrische voertuigen. Samen komen de DHL-bedrijven uit op 20 elektrische auto’s en 10 elektrische cargofietsen. In de loop van dit jaar zal het aantal elektrische auto’s in het kenmerkende geel met groen blad verder uitbreiden tot ruim 30 stuks.
“De verduurzaming van onze vloot past in de ambitie om de groenste logistieke dienstverlener ter wereld te worden. Tegen 2050 wil DHL wereldwijd volledig CO2-neutraal zijn. Een enorme uitdaging voor een logistiek bedrijf“, zegt Frank Van Hille, Managing Director DHL Parcel België. “En dat vraagt om actie in het hier en nu. Met verduurzaming van onze bedrijfspanden, een bewuste mindset van onze medewerkers en ook zeker door vergroening van onze vloot. Daarvoor maken we telkens stappen; deze vier bestelauto’s worden ingezet op routes in Brussel en Antwerpen met veel stops en kleinere pakketten. Later in het jaar voegen we nog eens acht elektrische auto’s toe en na deze twaalf kijken we uit naar de komst van elektrische trucks die aantrekkelijk zijn voor de transportsector, ”aldus Van Hille. “Want onze zakelijke klanten vertrouwen ons ook veel pallets en grote pakketzendingen toe waar een vrachtwagen aan te pas moet komen.”
De duurzame vlootuitbreiding vraagt wel gewenning en een andere rijstijl van de chauffeurs: “Tijdens de eerste ritten was de stilte de opvallende aanwezige in de cabine en daarbij vergt elektrisch rijden een vaardigheid waar onze chauffeurs zich nu vol enthousiasme in bekwamen”, aldus Van Hille. “Het is een eerste stap en er zullen nog vele initiatieven volgen. Zo zijn we in Nederland recent overgegaan tot 100% CO2-neutrale pakketlevering aan consumenten volgens het principe van maximaal reduceren en het restant volledig compenseren. En dat willen we in de toekomst zeker ook gaan introduceren voor onze zakelijke zendingen.”